sâmbătă, 16 ianuarie 2010

De la comunism la Uniunea Europeana

In 22 de ani si mai bine de existenta, in alti 3 de facultate de stiinte politice si jumatate de an de master, am tot invatat, auzit si comentat evenimentele de la Revolutia din 1989. De cele mai multe ori, mi se spune: "Erai prea mica sa realizezi ce a insemnat comunismul..."

Totusi, dupa cum imi spune cineva, mi s-a povestit de atatea ori cum faceam in zilele lui decembrie '89, incat imi pare ca sunt cu adevarat amintirile mele: coada de la 5 dimineata pentru a prinde lapte (care, apropo, nici macar nu era suficient), cum bunica se ducea cu mine neaparat sa cumpere oua (oamenilor li se facea mila de mine si o lasau sa o ia in fata), cum mama a plans ca sa poata sa-mi cumpere 2 portocale si era cea mai fericita pentru ca a reusit asta, si cum spuneam "infricosata" in apropierea Craciunului din 1989: "Tati, inchide usa ca vin totoristii!"

Mai tarziu, proaspat intrati in tranzitia postcomunista, am trait impacati cu numeroase reminiscente ale comunismului. Aseara, imi aminteam de telefonul cu roata pe care le-am avut parca pana mai ieri, de sarlota cu vanilie de la alimentara de stat, de dubita care ne aducea acasa produse alimentare . Memoria colectiva pastreaza, cu siguranta, cu sfintenie toate amintirile unui regim care si-a lasat amprenta nu numai asupra statului, ci mai ales asupra oamenilor. Inca ii mai auzi spunand: "Era mai bine pe vremea lu' Ceasca..". Am ascultat pareri avizate despre regimul comunist din Romania si descopar mereu ca se pot afirma si justifica multe.

Azi, integrati in Uniunea Europeana, aliniati la trend-urile occidentale, si legati "ombilical" de mijloacele de comunicare mai vechi sau mai noi, ne incredem ca tranzitia s-a incheiat si ca avem de creat un brand de tara...oare?! Mai nou, cei din generatia '89 scriu eseuri despre Cum ar fi aratat viata ta daca nu ar fi fost schimbarile din '89? si Ce poate face Europa pentru tine? Sub patronajul lui Vaclav Havel, cu sprijinul Uniunii Europene prin programul "Europa pentru cetateni" avem la dispozitie un portal unde putem contribui la alcatuirea unui document cu cererile noastre, ale tinerilor, pentru o viata mai buna ca cetateni ai aceleiasi Europe. Ne indreptam astfel, spre orizonturi de comisari europeni stiute..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu